?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

I quite rarely choose things to read and watch just by reading reviews. The ones found in places like movie trailers and newspapers have been abused into sensationalist worthlessness, those written by the so-called critics are much the same while pretending sophistication and knowledge, and the ones by ordinary people almost never reflect what the work becomes to me.

This is also why I do not like writing plot summaries to books and movies, because I do not believe that I can do any better, and also because my goal is not to entice anyone to experience the same thing (that I write about them positively means I think they are worth considering while the emotional content of the writing is just that) but to share my impressions with people who might have already done so. The hope of finding those who have is never very high though because I do not watch movies or read books just because they are talked about a lot; if anything, the hype is off-putting.


Now that I have talked this off my chest, yesterday's movie. It's three hours long, which is amazing for a time where the time frames for movies appeared to be rather much stricter than now. I wonder if what I saw was a combination of two 90-minute parts.

It's almost perfect. Right from the beginning where there is Petit Gervais and all down the line with important little moments. I say almost, because I am beginning to wonder if a there is single incarnation the book without at least one turd. Here, they showed Marius suspecting or even dimly remembering being rescued by Valjean, and doing absolutely nothing about it... forever. They've done better shortening the fight sequences and the weird ending than this. The weird changed ending is not even outlandish, it is a sort of 'could have been this way' and 'in keeping with the book'. On the other hand, why keep so close for most of it only to go on a tangent? I have also said before that Javert appearing at the end of that Jean Gabin movie was a deal-breaker. Well, guess what, Javert appears at the end of this one as well, and it absolutely isn't.

Rant over. Now on to more pleasant details.

I was very glad to see Jean Carmet as Thénardier here. In the other movies I have seen him in, he left the impression of unremarkable comic relief (even though it's a weird combination, you have to be pretty remarkable to pull off such a part). Or maybe it's because I was watching movies very differently the last time I saw him in those roles. Anyway, Thénardier, yes, oh, yes.

The other remarkable ones were Fauchelevent, Fantine, young Cosette and Eponine.

Strangely, while those four were easy to see, even in their smaller roles, Valjean and Javert, they were as if fluctuating in and out of focus, with too many scenes forgettable and only much fewer striking, such as Javert interrogating one of the Patron-Minette, him at the barricade, and him after riding off from Valjean; Valjean with the Thénardier ... actually, all of the scenes with Valjean and Thénardier (which means, are there more movies where Ventura and Carmet star together?), all of him after the barricades, and, and especially, the closing and opening bagne sequences and the vast difference in his expressions.


*****


Я довольно редко выбираю книги и фильмы исключительно по отзывам о них. "Официальные" трейлеры и анонсы сейчас превратились в сенсационную белиберду, имеющюю мало общего с сюжетом, мнение так называемых критиков слишком часто - претенциозная чушь, а отзывы обычных людей слишком редко совпадают с тем, что произведение говорит мне.

Поэтому и сама я не люблю писать краткие содержания сюжета - у меня получится не лучше, да я и не задаюсь целью кого-то убедить познакомиться с произведением (положительный отзыв говорит, что я думаю, что оно того стоит, а его эмоциональное содержание имеет второстепенное значение), а хочу поделиться впечатлениями с теми, кто это уже сделал, без особой, правда, надежды, что таких найдётся много, потому что я не смотрю фильмов и не читаю книг просто потому, что о них много говорят, скорее наоборот.


Проговорила новую мысль, теперь можно и к вчерашнему фильму перейти. Он удивительно длинен, целых три часа, и это при гораздо более строгих временных рамках экранного времени, существовавших тридцать лет назад. Интересно, не составлено ли было то, что я смотрела, из двух девяностоминутных частей.

Фильм почти идеален. С самого начала, с появления малыша Жерве, которого так часто вырезают, и далее, во всех своих маленьких и таких существенных деталях. Я говорю почти, потому что уже начала сомневаться, что существует хоть одна экранизация книги без какашки. Вот и здесь тоже, показывают, как Мариус начинает подозревать или смутно вспоминать, что именно Вальжан спас его на баррикаде, и не делает с этим подозрением ничего... никогда. Лучше бы уж подсократили батальные сцены и странную концовку, даже несмотря на то, что концовка эта ощущается органично с книгой и остальным действием. С другой стороны, непонятно: следовали-следовали всем, даже маленьким, перепетиям сюжета, а потом раз - и пошли и поехали в сторону. Да как пошли! Я говорила, что появление Жавера в конце фильма с Жаном Габеном лишает его всякого смысла. В этом фильме Жавер тоже появляется в последней сцене - и ничего этим не портит!


Ругательная часть закончилась. Теперь о приятном.

В фильме играют два актёра, которых я и раньше видела, но которые ходили мимо. Может быть, конечно, они ходили мимо, потому что последний раз фильмы с обоими я видела, когда смотрела кино совсем иначе.

Один из них — [Жан Карме]Жан Карме, также известный как законный муж любовницы Пьера Ришара в "Блондине" и один из старых пердунов в "Щах из капусты", в роли Тенардье. До этого фильма его какие-то комические роли с оттенком идиотизма мне не глянулись. Но здесь да, очень да.

Ещё заметны Фошлеван, Фантина, Козетта-девочка и Эпонина.

Странно, что этих четверых было легко заметить в их относительно коротких ролях, а Вальжан и Жавер ([Мишель Буке]Мишель Буке, он же — папаша-бизнесмен в "Игрушке",, второй из ранее ходивших мимо актёров) были то в фокусе, то не в фокусе, многие сцены с ними совершенно не запомнились, но отдельные врезались в память, как допрос Жавером одного из членов банды Тенардье, он же на баррикаде, и на докладе сразу после неё, и он же в самом-самом конце; Вальжан с Тенардье... все поголовно сцены Вальжана вместе с Тенардье (что значит — в каких там ещё фильмах Вентура и Карме вместе играют?), а также все его сцены после баррикад, и особенно самая-самя первая в сравнении с самой-самой последней на каторге, и какая в них разница выражений.

Latest Month

November 2017
S M T W T F S
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Tags

Powered by LiveJournal.com