?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Returning to the 30-day posting meme after an involuntary 2-day pause (did not have time and enough Internet access on Sunday or energy on Monday).


We spent the weekend in Yaroslavl, and I come back with the knowledge that I am done visiting regular museums. We mostly only walked around the town, but also visited the main exhibition and some others of choice in the Monastery of the Transfiguration of the Saviour that is now a museum.

I did not like the general exhibition at all. I had a feeling I was seeing dead things in those glass cases (mainly sacred vessels and vestments, and also some precious-stone encrusted gold and silverware and old garments).

The precious laymen items made me remember a history course we had on Charlemagne's time and thereabouts. In that time, everybody who was anybody was supposed to have a Treasure in the form of a rich coat, a sword, a precious dining set and something similar, given to the head of the family by their lord (the prince, the duke, the king, whomever they swore fealty to). Yet there was a rub. Every time the head of family changed, or the lord, or simply every so often, the old Treasure did not count anymore as such, and the younger people had to earn their own Precious thing. And this is exactly what those museum artifacts are to me: Treasures of times gone by, that are not precious to me any more.

And the church things are worse. The icon settings without icons are wrong, like robbed items displayed proudly, and the old icons obviously meant to wear these settings are kind of naked. Only one pearl setting for a smaller icon of Our Lady stood out there. I looked at it, and it said to me, "beloved was the icon I was made for".

Aren't there some sort of immersion museums, where you visit recreated pieces of history. No matter that the items are replicas. Where you cant touch and wear and feel those things? How heavy the sword? How stuffy the gown? How dusty and ill-ventilated an old palace or peasant house? How rough the everyday ironware items, how smooth the china? How milky the old looking glasses, how easily cracked? What did the old wax candles smell like? The oil lamps? The gas lamps? I could ask a thousand more questions, and the dead, used, abused, old items in their glass coffins offer too few answers.

Day XXVIII. Yaroslavl.
Day XXVII. Damn.
Day XXVI. Y: yay.
[Days I–XXV]Day XXV. X: XXV.
Day XXIV. U: use.
Day XXIII. T: thousand.
Day XXII. S: select.
Day XXI. R: Rys'.
Day XX. Q: quite.
Day XIX. P: professors.
Day XVIII. O: others.
Day XVII. N: now.
Day XVI. M: master.
Day XV. L: lift.
Day XIV. K: know.
Day XIII. J: John.
Day XII. I: intimacy.
Day XI. Z: zen.
Day X. H: half.
Day IX. W: week.
Day VIII. F: fandom.
Day VII. E: entry.
Day VI. D: day.
Day V. G: grasping.
Day IV. V: various.
Day III. C: cannot.
Day II. B: be.

Day I. A: apparently.


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z (+D) (+Ya)


*****


Возобновляю тридатидневнопостный флэшмоб после случайного двухдневного перерыва (в воскресенье не было времени и достаточного доступа к интернету, в понедельник не было сил).


На выходные мы схездили в Ярославль, где я в последний раз и окончательно убедилась, что обычные музеи со стеклянными витринами — не для меня. Большую часть времени мы просто ходили по городу, но также посетили основную выставку и несколько других по выбору в Спасо-Преображенском монастыре, который ныне музей.

Основная выставка мне совсем не понравилась. Вещи в стеклянных витринах (в основном церковная утварь, а также драгоценные, серебряные, золотоые, инкруситированные камнями столовые приборы и украшения, дорогая одежда) казались мёртвыми, а церковная утварь и ещё того хуже. Оклады икон без самих икон — это как гордо выставленное на всеобщее обозрение награбленное, а старые иконы, очевидно раньше носившие эти оклады казались нагими. И только один шитый белым бисером оклад небольшой иконы запомнился, сказав "меня вышивали с любовью".

При виде же старых сокровищ вспоминался любопытный факт одного из курсов французской истории, времён Карла Великого и немного позже. Каждому знатному роду тогда было положено иметь Сокровище, полученное ими из рук герцога или князя, или самого короля, в зависимости от того, кому присягали на верность. Сокровищем мог быть меч, или шуба, или драгоценный ларец. Но вот незадача, Сокровище являлось Сокровищем с большой буквы, тем самым, которое необходимо было для доказательста собственной значимости только для того, кем было заслужено. Молодые люди, да и старые тоже при смене правителей доллжны снова были заслужить, получить новое Сокровище. Сокровища в музейных витринах для меня — те самые не имеющие Цены ценности ушедших поколений. Огромные (уродливые) перстни, гигантские серебряные блюда (которые замучаешься чистить), зачем они сейчас?

Неужели нет музеев-погружений, где вещи пусть и восстановленные, но близкие к тем, что когда-то были, которые можно потрогать, поносить, попользоваться? Как чувствуется в руках меч? А секира? Насколько душно и пыльно было в старых палатах или крестьянской избе? Как грубы были железные инструменты, как тонка и легка фарфоровая посуда? Насколько прозрачны старые зеркала? Как легко они бились? Как пахли старые восковые свечи? А масляные лампы? А керосиновые? Можно задать ещё тысячу вопросов, на которые мёртвые старые вещи в стеклянных гробах почти не дают ответа.


День двадцать восьмой. Я: Ярославль.
День двадцать седьмой. Э: эээ.
День двадцать шестой. Ш: Шестой.
[Дни первый — двадцать пятый]День двадцать пятый. Ч: час.
День двадцать четвёртый. У: убрать.
День двадцать третий. Т: тысячелетие.
День двадцать второй. С: страшно.
День двадцать первый. Р: Рысь.
День двадцатый. Ц: цирковой.
День девятнадцатый. П: продолжать.
День восемнадцатый. О: окружающие.
День семнадцатый. Н: начать.
День шестнадцатый. М: метки.
День пятнадцатый. Л: лотки.
День четырнадцатый. К: кошки.
День тринадцатый. Й: йод.
День двенадцатый. И: игра.
День одиннадцатый. З: заново.
День десятый. Х: хрестоматия.
День девятый. Ж: ЖЖшный.
День восьмой. Ф: факультет.
День седьмой. Е: ещё.
День шестой. Д: день.
День пятый. Г: голова.
День четвёртый. В: вопрос.
День третий: Ё: ёлки-палки.
День второй. Б: большая.

День первый. А: аналогия.


А Б В Г Д Е Ё Ж З И Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ъ Ы Ь Э Ю Я



[HTML для следующей записи — HTML for the next entry]Заменить квадратные скобки вокруг "textarea" на угловые! — Replace square brackets on "textarea" with angular ones!

Comments

( 8 comments — Leave a comment )
majesticarky
Aug. 3rd, 2016 11:52 am (UTC)
Interesting observations. History museums are mostly the kind I like to visit over and over again. I've never really been into Art museums/galleries. I've never thought of wanting to interact more with the items. I just like learning about "forgotten" times and how people, especially every day people, lived back then.
kehlen_crow
Aug. 3rd, 2016 03:01 pm (UTC)
Ah, but that's the thing. I do not feel like I get to know these people when I go to museums.

Maybe you have read Stanislav Lem's "Return from the stars" ("Возвращение со звёзд" in Russian translation), where the cosmonauts return from a long voyage, and due to acceleration back and forth and relativity effects, over 100 years have passed on Earth to their 30 in the voyage. They go to the theatre, and there "The hero sits on his coattails and drinks whiskey through a straw".

These things torn from the whole mean little to me :). It's like trying to understand what a desert is by playing in a sandbox. Or even on a beach. Of a forest river.
majesticarky
Aug. 3rd, 2016 03:08 pm (UTC)
Ah I see. I guess I feel like I don't need the authentic experience with that. I've read enough to feel like I have an idea about what life was like back then. Seeing the artifacts in person actually makes it more "authentic" for me without having the need to interact with them more. Unfortunately the public can't really interact with artifacts in that way. The best they can do is with replicas, and that's fun sometimes... handling old rifles and such. Well actually at the auction house I used to work out, this customer would frequently try to sell his confederate swords and rifles, but that's an unusual experience to handle such old "artifacts".

I feel the same way you do about animals at the zoo these days. I used to like going to the zoo and animal wildlife parks, but now I'd rather see the animals in their wild environment if I could... at least something like a safari. Maybe some day!

That book sounds interesting. If there's a translation, I'd wanna check it out!
kehlen_crow
Aug. 3rd, 2016 03:19 pm (UTC)
I agree with you about zoos!

There is an English translation of the book, and I even guessed the title correctly:
https://www.goodreads.com/book/show/251648.Return_From_the_Stars

(Amazon even calls him the most widely translated non-English language Sci-Fi writer). The episode I cited was fairly minor to the plot though :)
qumistr
Aug. 3rd, 2016 06:13 pm (UTC)
Что-то какое-то странное поле для текста раскрывается по ссылке в конце поста.
kehlen_crow
Aug. 3rd, 2016 08:07 pm (UTC)
Мне лень заново форматировать 30 одинаково структурированных записей потому что :-)
kehlen_crow
Aug. 3rd, 2016 08:08 pm (UTC)
И точно также лень открывать предыдущие через edit и копировать разметку.
belenen
Sep. 2nd, 2016 12:17 am (UTC)
I have often wondered "why not replicas" especially now in an age of 3D printers! it's pure superstition and colonialism *shakes head* I loved seeing the stuff in the Carlos Museum in Atlanta (it has some amazing Egyptian and South American artifacts) but it would have been just as awesome if most of them were replicas. Especially if you could handle the replicas.
( 8 comments — Leave a comment )

Latest Month

November 2017
S M T W T F S
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Tags

Powered by LiveJournal.com