?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Не успела я обрадоваться, какой хороший, логичный и прозрачный сайт у почты России, как они сляпали новый в худших современных традициях кажущейся простоты. Вся полезная информация на нём теперь зарыта глубоко в кишках, карту сайта я не нашла, долго копалась, пока не выяснила, что стоимость отправки корреспонденции в виде сводных таблиц (что ещё нужно?) переехала в раздел "помощь" (!).

Вместо старого удобного меню появился калькулятор стоимости пересылки. Калькулятор чудовищен (почему не написать сразу, что стоимость посылки за границу одна и таже во все страны, как и всюду по России, и меняется только в зависимости от веса отправления?), и тем не менее он помог выяснить интересный и полезный факт, который и раньше везде писался, но проходил мимо моего сознания.

При оплате почтовых отправлений (любых!) марками НДС не взимается! Взимается только если придти на почту, дать оператору конверт с адресом и сказать: "Пошлите, пожалуйста". (Никто так не делает с обычными письмами, и я проела всю плешь оператору службы поддержки, пока сообразила, в каких же случаях при посылке открыток нужно платить столько, сколько я раньше думала нужно платить всегда.)


Разобралась в ящике с открытками и марками и выяснила, что у меня есть 84 готовых к отправке открытки (33 из них - ретро), но всего два конверта, да и марок хватит только на 12 заграничных отправлений, да ещё и половина всех оставшихся марок - стандартные, которыми я добавляю сувенирные до нужной суммы. Надо закупиться.

Если кто-нибудь хочет обменяться открытками, пишите адрес в личку. Обмен новогдними открытками я наверное тоже в этом году буду устраивать.

*****


During the last couple of years, Russian post has gotten noticeably better at delivering mail in a more timely fashion. I won't say their, still so-called, service is now satisfying, but certainly better. I was also glad every time I had to check something about its workings (mostly the prices of sending postcards and gifts) that their site was very clear and well-structured, easy to navigate.

You can guess what happened, they have followed the current trend of less is more less. I am much displeased with the new site, where useful information has migrated to somewhere in the bowels. How logical is it that the tariffs are now in the section of the site called "help"? On the main page though, you have a price calculator shoved in your face, but they don't mention the most important fact: the price of sending something abroad is the same for all countries, same as with internal shipping, and only depends on the weight of your package and the mode of transportation (ground/air transport).

I am, however, glad for the calculator: because of it I learned and important and useful fact that was mentioned before, yet always went over my head unnoticed.

If you pay postage with stamps, you don't pay VAT! You only pay that if you go to the post office, give you stampless letter to the operator and ask them to mail it for you. (Since nobody does that with personal correspondence, it took me several minutes of asking mostly the same questions to the poor support operator to wrap my head over the situation in which I am supposed to pay the amount I've thought I had to pay at all times.) Neat.


I have also gone through my postcrossing drawer and found out that I had 84 cards ready to be mailed (33 of them retro), but only two envelopes left and stamps enough but for 12 abroad cards; also half of those stamps are the standard ones I add to get the correct postage amount. I will need to correct this.

If you want a card from me in exchange for mailing one, DM me your address. I think I will to Christmas/New Year card exchange again this year, as well.

Comments

( 7 comments — Leave a comment )
twissie
Sep. 20th, 2015 10:33 am (UTC)
o_O;; this still sounds so complicated, though. I'll never understand how post works. Over here, they closed down most of the post offices (I think there are only 10 post offices left in the entire country), and shoved the post office responsibilities over on grocery stores. So now in addition to being clueless about how post works, I don't really have any place to go with my questions. The grocery store staff are grocery store staff, they don't necessarily know any more about post than I do T_T;;;;
kehlen_crow
Sep. 20th, 2015 03:02 pm (UTC)
This is so strange. How then do you get mail delivered??
twissie
Sep. 20th, 2015 09:37 pm (UTC)
Oh, well, we still have a public postal service that handles the mail deliveries. But the service offices have been closed, the service moved to grocery stores. It's weird, I know, but someone, somewhere figured it would be more efficient this way.
kehlen_crow
Sep. 21st, 2015 09:07 am (UTC)
So the stores accept all kinds of postal delivery, including packages and urgent letters, and then it's still the post that deals with them.

I would feel constantly wrong-footed for a long while if the same were to happen in my country. :/
twissie
Sep. 22nd, 2015 04:21 pm (UTC)
Yup, that's exactly correct. It's just made me never want to post anything ever :/
miraizo
Sep. 21st, 2015 03:07 am (UTC)
О да, я тоже расстроилась изменениям. :(
Мне чаще всего нужна страница с отслеживанием почтовых отправлений (мы прикладываем эту распечатку в суд, чтобы подтвердить, что письмо дошло до адресата), так она теперь стала с кучей лишней информации и не совсем понятной. Потому что они убрали кнопку "Версия для печати", которая содержала только необходимое.
kehlen_crow
Sep. 21st, 2015 09:00 am (UTC)
А в целом как ты относишься к дизайнам сайтов, направленных на удобство пользования ими со смартфонов и планшетов в ущерб стационарным комьютерам?

Меня преследует ощущение, что я пользуюсь ими наощупь — из-за отсутствия чёткой визуальной схемы сайта (меню). :-(
( 7 comments — Leave a comment )

Latest Month

November 2017
S M T W T F S
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Tags

Powered by LiveJournal.com